Dit is alweer ons reisverslag van onze zesde fietsvakantie van Fital in 2012

Dit jaar zijn we niet naar de open dag geweest van Fital, dit jaar was het i.c.m. de zes daagse van Rotterdam, net als afgelopen jaar
hebben we rechtstreeks geboekt via internet n.l. 10 dagen "Fietsland Zwitserland" van 21 t/m 30 augustus.
Echter drie weken voordat we moesten vertrekken bleek dat de reis niet doorging i.v.m. te weinig aanmeldingen, we konden kiezen
uit een aantal andere fietsvakanties die wel door zouden gaan. Alleen met onze vakanties konden wij niet schuiven, de meeste mensen
die wel mee gaan kunnen zonder meer schuiven omdat ze in de vut of gepensioneerd zijn. Dus even met Adrie en Greta overleg en
uiteindelijk hebben we de "Romantische Neckar" gekozen van 21 t/m 28 augustus. Was wel een stuk goedkoper en voordat we weg moesten
stond het verschil al terug gestort op onze rekening (was zo wel een goedkope vakantie).

Net als vorig jaar om 5 uur uit de veren, eerst even de fietsen achterop de auto plaatsen en dan maar even een douche nemen. Om 06:15 uur
kwamen Adrie en Greta langs om te vertrekken, na een voorspoedige reis (wordt inmiddels routine) kwamen we tegen kwart voor acht aan bij
"Nuland", eerst even een bakje koffie en daarna maar een parkeerkaart kopen voor de komende acht dagen. Echter dit jaar moesten we geen
parkeerkaart meer kopen, we mochten niet meer op de afgsloten parkeerplaats staan dus weer 16 euro in onze zak. De bus was inmiddels ook al
gearriveerd, even alles uitladen en gelijk de fietsen maar in de fiets trailer zetten (weer een nieuwe systeem). Nadat de fiesten
in de fietstrailer geplaatst waren even kennis maken met de busschaufeur (Rob), de fietsbegeleidster (Adrie) en een aantal mede fietsers.

Kennis maken met een aantal mede fietsers voor deze fietsvakantie Dit jaar geen tussenstop dus rechtstreeks naar "Ditzingen" waar we de komende vier nachten zouden verblijven in hotel Blankenburgh
met de nederlandse eigenaar.

Onderweg kregen we een mooi uitzicht over de "Moezel", onze fietsreis van afgelopen jaar.

Even een foto nemen van de Moezel

De hoge brug waar we vorig jaar onderdoor fietsten

Uitzicht op de Moezel

In dit hotel hebben we al een paar keer overnacht op de terug reis van eerdere fietsvakanties, goed hotel met
een leuke en spontane ober. We waren redelijk op tijd in het hotel, eerst even de kamers bekijken en dan maar eerst even een versnapering
aan de bar nemen. Dit was de ober niet gewent want meestal kwam iedereen pas vlak voor het avondeten (kent hij ons dus nog niet). Wat er eigenlijk
nog mist aan dit hotel is eigenlijk een buiten terras, vooral op mooie zonnige dagen ( maar ja als dit het enige is).
Na het avondeten "Ditzingen" maar even in op zoek naar een leuk terras, even een lekker ijsje en dan op naar het terras. Na een bakje koffie
en een biertje terug naar het hotel om ons voor te bereiden op de nacht om zo fris en fruitig aan te start te verschijnen voor de eerste fietsdag
langs de "Neckar".

Eerst even Ditzingen verkennen

Ditzingen by Night

Na een zeer warme nacht even een douche nemen om weer fris en fruitig het ontbeid op te zoeken. Na het ontbeid moesten we om
08:30 in de bus plaats nemen voor de reis naar ons eerste vertrekpunt van onze fietsvakantie. Het was behoorlijk druk onderweg
rond "Stuttgart" kwamen we in en file terecht van ongeveer een uur, maar uiteindelijk stonden we dan toch na enige vertraging
bij het eerste vertrekpunt in "Rottenburg".

Het eerste vertrekpunt in Rottenburg

In "Rottenburg" moesten we naar de markt, op de markt aangekomen weer van de fiets af
voor een heerlijk bakje koffie (hadden we wel verdiend na zo'n lange reis).

De markt van Rottenburg

Eerst even een bakje koffie

Na het heerlijke bakje koffie op weg naar "Tubingen", in "Tubingen" via de brug de Neckar over. Op de brug kregen we een
heel mooi uitzicht op de "Neckar" en "Tubingen", even "Tubingen" in om deze leuke stad te bezichtigen.

Uitzicht op de Neckar

Uitzicht vanaf de brug op Tubingen

Een van de vele mooie bloemstukken

Na een bezoek aan "Tubingen" terug op de fiets voor onze eind bestemming van deze dag een industrie terrein

in "Zizishausen", er was te weinig tijd om "Nurtingen" te bezoeken dus dan maar rechtstreeks naar het industrie terrein.

Vlak voor "Nurtingen" en kleine discussie hoe te fietsen maar uiteindelijk toch besloten om over de brug te fietsen vlak
voor "Nurtingen", op naar "Zizishausen". Achter "Nurtingen" raakten we de weg kwijt, we waren niet met z'n vieren maar
met een grote groep die het niet meer wisten. Na veel rond vraag heeft een vriendelijk man ons naar de juiste straat gebracht waar de
bus stond. Eigenlijk kunnen ze beter een ander eindpunt gaan zoeken wat iets makkelijker te vinden is daar er te meer ook geen
gezelligheid aan zit om in een industrie gebied de bus op te zoeken. Maar na 48km gefietst te hebben kregen we toch wel trek in
een kleine versnapering, maar deze moest nog meer als een uur wachten omdat we net als op de heen reis een uur in de file hebben
gestaan, maar ja dan smaken ze des te beter. Bij aankomst in ons hotel konden we gelijk even onze bestelling doorgeven aan de ober
zodat deze alvast het gouden drankje kon gaan tappen.

Hoe verder

De bus in Zizishausen

Na een gezellige avond en een stevig ontbeid konden we weer met frisse moet de bus in voor onze tweede etappe
"Stuttgart" - "Benningen". Deze dag dus niet langs "Stuttgart" maar er middenin, dus geen files. Op het parkeer terrein
waar we op onze fietsen moesten stappen waren ze al druk in de weer om grote houten gebouwen op te zetten voor de komende oktober feesten.
Voordat we richting onze eindbestemming gaan fietsen deze dag eerst even "Stuttgart" in, om in het centrum uit te komen moesten we
eerst door een mooi en oud park fietsen van ongeveer 3,5km lang om zo in het centrum uit te komen. Het enige nadeel was dat we dezelfde weg
terug moesten fietsen om zo de route weer op te pakken, maar dit was in el geval een straf.

Mooie oude bomen in het park Het oude slot in het park

Even van het uitzicht genieten In 'retraite'

Op de terugweg even het kaartje versteken

Na het bezoek aan "Stuttgart" terug naar de "Neckar" om richting "Marbach" te fietsen, in de verte zagen we
"Ludwigsburg" liggen ons vertrek punt van de volgnde dag. Nu moesten we "Ludwigsburg" maar links laten liggen om
zo een stevige klim te ontlopen. Na de middag kwam "Marbach" in zicht, tjd genoeg om deze middag "Marbach" te bezoeken
zodat we "Marbach" de volgende dag rechts konden laten liggen. "Marbach" is een heel mooi oud stadje met kleinen straatjes,
echt de moeite waard om te bezoeken, maar eerst een klein stukje klimmen om zo in "Marbach" uit te komen. Volgens de
fietsbegeleider konden we het beste de fietsen maar onderaan laten staan en te voet het stadje bezoeken (een zeer goede raad)

Mooie oude huizen Leuke kleine straatjes

Wel smalle straatjes Een leuk tafereeltje

Even nog een foto trekken

Na het bezoek aan "Marbach" de bus opzoeken (ongeveer nog een 2km) om dan weer richting ons hotel te vertrekken (totaal weer 39km),
bij aankomst in ons hotel moesten we al niets meer zeggen want de ober stak al twee vingers in de lucht, we hoefden alleen maar te knikken.

Vrijdagmorgen weer vroeg uit de veren voor ons ontbeid en de volgende fietsetappe van 48km van "Ludwigsburg" naar "Lauffen".
Vlak bij het Barok slot worden we gedropt, even een paar foto's nemen en dan even het centrum in om te kijken waar we een bakje
koffie konden krijgen en een paar broodjes voor onderweg.

Het Barok slot De plattegrond

Na het bakje koffie de route opzoeken om zo bij de "Neckar" uit te kunnen komen, wanneer we "Ludwigsburgs" uit fietsen
begrepen we waarom we de vorige dag "Ludwigsburg" maar links moesten laten liggen. Met snelheden van 70km per uur naar beneden,
dus als we dit naar boven moesten fietsen, puf, puf, we waren binnen no-time weer bij de "Neckar" jammer dat het afdalen
altijd zo snel gaat. Bij de "Neckar" linksaf om een klein stukje de route van de vorige dag te fietsen en dan het leuke stadje
"Marbach" rechts te laten liggen, langs de opstap plaats van de vorige dag richting "Besigheim". Onderweg even ons broodje
nuttigen voor de steile klim naar "Besigheim". We konden dus niet fietsen naar boven dus dan maar een klein stukje lopen naar boven,
toen we boven waren gekomen agen de dames het niet meer echt zitten dus even een klein stukje fiesten en dan maar weer naar beneden.
Toen we beneden aangekomen waren bleek dat we de verkeerde afdaling hadden genomen dus aan de verkeerde kant van "Besigheim" uit
gekomen waren, dus weer terug naar boven (geen denken aan dus). Dan maar een klein stukje omrijden om weer bij de "Neckar" uit
te komen, maar eerst even een versnapering hadden we wel verdiend na zo'n beklimming.

Besigheim De plattegrond van Besigheim

Na een klein ommetje kwamen we toch weer op het zefde punt uit bij de "Neckar", dus de route hier weer opgepikt.

Deze wildplasser kom je ook elk jaar weer tegen Even een break

Vlak voor "Lauffen" een stevig buitje, zeer snel doorfietsen en we waren nog redelijk droog vergeleken met de rest van onze
mede reizigers. Nadat iedereen was ingestapt snel noor ons hotel, deze dag dus niet eerst een versnapering maar eerst even een douche
maar daarna toch maar weer de bar opgezocht. Na het avondeten kwam het gebruikelijk mandje weer langs voor de bediening want het was
onze laatste avond in het hotel.

Na het ontbeid op weg naar "Heilbron", ons vertrekpunt voor deze dag. In het centrum van "Heilbon" even een bakje koffie en
een paar broodjes kopen voor onderweg naar onze eindbestemming van deze dag "Mosbach", rechtstreeks naar ons hotel.

Het stadhuis op de mark in Heilbron De orleander

Bad Wimpfen van uit de verte Ouderwets handwerken

Volgens Adrie onze fietsbegeleider kwamen we vandaag langs "Bad Wimpfen" het leukste en mooiste stadje van deze fietsvakantie,
echt de moeite waard om te bezoeken. Het beste konden we onze fietsen beneden maar laten staan om zo de steile klim naar het stadje te
beginnen. Dus onze fietsen beneden laten staan en dan maar klimmen, Adrie had inderdaat niets te veel verteld het was een behoorlijke
kuiten bijter. Vlak voor de top konden we niet meer verder en werd onze weg verspert door een aantal mensen in middeleeuwse kledij,
voor de toegang moesten we mout (tol) betalen? Het bleek dat het stadje in dit weekend omgetoverd was tot een middeleeuwse stad, dus omdat
we toch wel nieuwschierig waren hebben we tol betaald voor de toegang. Achteraf in het hotel bleek dat de meeste mensen
geen tol hebben betaald en weer naar beneden zijn gelopen, maar bovenop in het stadje was het gezellig druk en hadden wij geen spijt dat
we tol moesten betalen (zie je immers waarschijnlijk ook maar een keer). Alles maar dan ook alles was omgetoverd tot een middeleeuws stadje,
met oude gebruiken, werktuigen en de mensen liepen in middeleeuwse kledij.

De beul Spinnen Ouderwetse muziek

Barbeque De magistraat De kerk

De smitse Theater

Uitzicht vanaf Bad Wimpfen over de Neckar

Oud kasteel Oude ruine

Na een geslaagd bezoek aan "Bad Wimpfen" afdalen naar de "Neckar" om zo de route te vervolgen richting "Marbach" ons einddoel van deze fietsdag. Onderweg kwamen we nog verschillende oude kastelen
tegen, nog even kijken hoe we moeten fietsen en dan naar ons nieuw hotel. Maar voordat we bij "Mosbach" waren kwamen we toch nog een aantal stijle klimmetjes tegen. Maar na 45km kwamen we toch
bij ons hotel aan. Oude historische stad met veel oude huizen en hotels, dit tweede hotel was vergeleken
met het eerste hotel een redelijke afknapper en vooral na zo'n mooie
fietsdag. Vooral de kamer van Adrie en Greta was eigenlijk twee keer niets en op zondag hebben ze dan ook een
andere en grotere kamer gekregen, onze kamer was dan ook niet juf en het maar dat kon nog net.
Het vriendelijke van de bediening was niet te vergelijken met het eerste hotel, hier was het meer afstandelijk, op de laatste avond is er ook geen mandje rond geweest (een goed besluit).

Even de route bepalen

Net als de andere jaren is er op zondag altijd een rustdag, dus op deze dag met de trein naar "Heidelberg". Het was een onstuimige
dag met veel wind en af-en toe en buitje dus ideaal om een stad te bezoeken ipv te gaan fietsen. Voordat we met de trein richting
"Heidelberg" afreisden nog even door "Mosbach" lopen, het kan hier in de winter behoorlijk koud worden want de bomen hebben hier zelfs een
gebreid truitje aan.

Gebreid truitje

Iedereen verzamelen en dan naar het station om de groepskaarten te kopen. Het goedkoopste was om een groepskaart te kopen voor vijf personen,
we waren met vijftien personen zodat er nog een mee kom op ons treinkaartje (kwam wel goed uit). Even bepalen wie en kijken
hoe het werkt (Adrie liep mee voor de uitleg van de kaartjes), omdat we met meerdere personen op een groepskaart reisden moesten we dus wel om
dezelfde tijd met z'n allen terug reizen.

De plattegrond van Heidelberg Het oude slot van Heidelberg

De Dom van Heidelberg Een heel oud pand

Zelfs de touristen weten het kunststukje niet te ontrafelen

Na terug komst even een douche en ons opmaken voor het avondmaal, na het avondmaal even een kaartje leggen en ons voorbereiden voor de
laatste fietsdag van deze vakantie "Mosbach" - "Kleingemund" zo'n slordige 53km.

Achteraf bleek maandag de zwaarste fietsdag te wezen met redelijk wat klimmetjes. Vanaf het hotel zagen we niet veel, de vorige dag en de nacht
het het redelijk wat geregend zodat het redelijk mistig en fris was. Rgelmatig moesten we even stoppen om de bril af te poetsen want deze besloeg zelfs.
Maar na een uurtje werd het steeds lichter en trok de mist weg en kwam het zonnetje regelmatig door waardoor het snel een behaagljke tempeartuur werd
om te fietsen (niet te koud en niet te warm). Regelmatig kwamen we een stuw tegen en mooie uitzichten op de "Neckar", bij "Hirschhorn" even
de brug over om het leuke stadje te bezichtigen en een kleine versnapering te nuttigen. Na de bezichtiging van "Hirschhorn" op naar het
laatste eindpunt van onze fietsvakantie "Kleingemund". Het eindpunt was voor een aantal personen niet te vinden zodat deze een uur te laat aan
kwamen, nog even een groepsfoto maken en dan op naar het hotel voor ons laatste avondmaal. Toch weer z'n slordige 236km gefietst deze vakantie.

Onderweg even met z'n allen een bakje leut Een van de vele stuwen

Zo moeten jullie naar Hirschhorn Uitzicht op Hirschhorn

Op naar ons eindpunt in Kleingemund De groepsfoto in Kleingemund

Het laatste avondmaal

Na een goede nachtrust weer vroeg uit veren voor de terug reis, bleek nog even onduidelijk te zijn wat het tijdstip was voor de terug reis
maar uiteindelijk zaten we met z'n allen in de bus voor de lange reis. Om 16:00 uur stonden de fietsen weer op het fietsenrack voor het laatste
stukje met de auto, nog even naar kanters voor en warme hap en dan het laatste stukje naar huis.
Al met al toch nog een geslaagde vakantie te meer ook omdat we op het laatste moment nog moesten verwisselen van vakantie, een leuk
gezelschap, goed weer, een goede begeleiding van Rob en Adrie en zeker een zeer goed hotel, op naar de volgende fietsvakantie wie weet?